Informatie over inschrijving & bekostiging
De vraag voor bekostiging van een traject bij de SzM gaat uit van de wettelijke mogelijkheid om tussen scholen afspraken te maken over het deels volgen van onderwijs op een andere onderwijslocatie (symbiose). Wanneer de leerling is ingeschreven onder de experimenteerregeling mag de School zonder Muren afwijken van tijd, locatie & van inhoud . School zonder Muren biedt onderwijsbegeleiding op zorglocaties waar sprake is van een klasje van de SzM en individueel aan leerling thuis of op een andere locatie (zorgboerderij/dagbesteding/onderwijszorgklas etc.). De SzM stelt deze trajecten beschikbaar aan leerlingen van andere besturen.
Sinds januari 2024, nemen wij deel aan een experiment dat, i.s.m. de samenwerkingsverbanden & de gemeenten, is geïnitieerd door de ministeries van VWS en OCW om tijdelijk wettelijke belemmeringen voor onderwijs/zorg arrangementen weg te nemen. Zo wordt er meer ruimte gegeven voor maatwerk binnen het onderwijs om te kunnen aansluiten op de onderwijs/zorgvraag voor jongeren met een complexe ondersteuningsbehoefte.
Veel leerlingen hebben gedurende kortere of langere periode geen onderwijs gevolgd (thuiszitters) of dreigen uit te gaan vallen binnen het reguliere aanbod van het (speciaal) onderwijs. Als dit niet mogelijk blijkt, stromen de leerlingen uit naar een andere vorm van onderwijs of dagbesteding.
Wie kunnen gebruik maken van de School zonder Muren?
- Leerlingen van de Leo Kanner locaties: SO Oegstgeest, Musketier, VSO Oegstgeest, PC Hooftcollege, Kannercollege:
Inschrijving blijft bij de betreffende LKO locatie
- Leerlingen met een inschrijving bij een school buiten de LKO locaties die vallen onder de Samenwerkingsverbanden: PO Duin en bollenstreek, V(S)O Duin en Bollenstreek, VO/VSO Midden-Holland & Rijnstreek, PO/SO Rijnstreek, V(S)O regio Leiden, PPO regio Leiden
Inschrijving mogelijk voor de duur van het traject, mits er een toelaatbaarheidsverklaring speciaal onderwijs beschikbaar is en de voorwaarden deelname SzM is overeengekomen met de stamschool/SWV
- Leerlingen met een inschrijving bij een externe school buiten bovenstaande SWV's
Er zijn plekken beschikbaar voor externe leerlingen mits het perspectief onderwijs op termijn is en er overeenstemming mogelijk is over de bekostiging. De inschrijving blijft altijd bij de stamschool.
Uitgangspunten:
De SzM stelt de trajecten beschikbaar aan leerlingen van onze eigen LKO locaties en van anderen besturen. Hierbij hanteert de School zonder Muren de volgende uitgangspunten voor leerlingen:
- De stamschool heeft zorgplicht en is verantwoordelijk voor het toepassen van de beleidsregel inzake afwijking onderwijstijd;
- De stamschool is zich bewust dat afgeweken wordt van de wijze waarop uitvoering moet worden gegeven aan de beleidsregel afwijking onderwijstijd. De beleidsregel afwijking onderwijstijd schrijft namelijk voor dat de school van inschrijving zelf zorg draagt voor extra ondersteuning. De school is zich bewust dat het verzoek aan LKO/School zonder Muren om ondersteuning te bieden middels deze overeenkomst aan de leerling niet conform de richtlijn is;
- De stamschool neemt voor het overige de verantwoordelijkheid om de uitvoering van de beleidsregel af te stemmen met LKO/School zonder Muren;
- De stamschool staat garant voor het beschikbaar houden van de mogelijkheid om onderwijsdeelname te herstellen;
- Na twee jaar berust de verantwoordelijkheid voor het nemen van een passende vervolgstap bij de stamschool;
- Wanneer perspectief al eerder duidelijk is kan de SzM de casus terugleggen bij de stamschool;
- De stamschool is zich ervan bewust dat de SzM begeleiding geeft in onderwijs waarbij onderzoeken/observeren en adviseren over een passend vervolgperspectief voorop staat;
- De stamschool is zich ervan bewust dat de SzM beperkt lesstof aanbiedt en de ondersteuning vooral gericht is op onderdelen uit de leerlijn die gericht zijn op het maatschappelijk functioneren.
Afhankelijk van belastbaarheid en in afstemming met de jeugdhulpaanbieder wordt de onderwijstijd opgebouwd, de dagen en onderwijstijd kunnen dus gedurende het tijdvak van de overeenkomst wijzigen. Wijzigingen worden tijdig doorgegeven tussen partijen en aan de ouders van de leerling. Wanneer er sprake is van een individueel traject is de fysieke lestijd van maximaal 2X 60 minuten per week.
De stamschool en School zonder Muren beëindigen de overeenkomst op het moment dat:
- De leerling in staat is 4 dagdelen per week onderwijs op de stamschool te volgen.
- Er sprake is van inschrijving bij een andere school.
- Er binnen 24 maanden geen perspectief is op onderwijs.
- Er bij een individueel traject na 12 maanden geen perspectief is op ingroei bij een zorgverlener waar sprake kan zijn van functioneren in een groepje (Zorg en onderwijs)
1. Zorgplicht
- De leerling is ingeschreven op de oorspronkelijke school, d.w.z. de school waarop de leerling is ingeschreven voor de overeenkomst aanvangt
- De stamschool heeft de zorgplicht voor de leerling en behoudt deze ook tijdens en na afronding van de overeenkomst.
- De stamschool informeert waar nodig of wenselijk externe betrokkenen of hulpverleners.
2. Het onderwijsprogramma
- SzM informeert de stamschool waar nodig of gewenst over alle zaken welke relevant zijn voor de stamschool en/of ouders van de leerling.
- In opdracht van de stamschool draagt SzM zorg voor het opstellen, nakomen, evalueren en bijstellen van het ontwikkelingsperspectief. De resultaten van de begeleiding in onderwijs worden regelmatig geëvalueerd. Bij het aangaan van deze overeenkomst worden hiertoe concrete afspraken gemaakt.
- De stamschool behoudt de verantwoordelijkheid voor het ontwikkelingsperspectief op lange termijn.
- De SzM werkt vanuit het handelingsgericht arrangeren/adviseren waarbij de leerling planmatig gevolgd wordt door de leerkracht en de orthopedagoog SzM:
- De SzM werkt competentiegericht en met eigen lesmethodes
- De SzM draagt zorg voor het ontwikkelingsperspectief dat onderdeel is van het zorgplan van de zorgaanbieder wanneer er sprake is van een klasje vanuit de SzM.
- De stamschool en SzM sluiten zoveel mogelijk aan bij de groot overleggen die plaatsvinden op initiatief van zorgaanbieder waar de leerling verblijft mits onderwijs een onderwerp is (indien van toepassing) . Wanneer er geen groot overleg plaatsvindt vanuit de zorgaanbieder rond de 5/6 maanden initieert de SzM een overleg om het ontwikkelingsperspectief te evalueren.
- Wanneer het een individueel traject betreft waarbij de leerkracht van de SzM thuis of op een andere locatie begeleiding in onderwijs geeft initieert (en coördineert) de SzM de groot overleggen waarbij alle betrokken partijen uitgenodigd worden.
- De SzM informeert de stamschool/ouders/zorglocatie na een leerlingbespreking
3. Ouders
- De ouder(s)/wettelijk vertegenwoordiger(s) hebben ingestemd met deze overeenkomst, middels ondertekening van de aanvraag voor begeleiding in onderwijs en het trajectplan van de SzM.
- In opdracht van de stamschool houdt SzM de ouder(s)/wettelijk vertegenwoordiger(s) op de hoogte van de ontwikkeling van de leerling tijdens de overeenkomst, en maakt daartoe bij aanvang concrete afspraken.
- De stamschool en de SzM hebben ten aanzien van de ouder(s)/wettelijk vertegenwoordiger(s) informatieplicht en voeren met hen een informatief of evaluerend gesprek indien daar om wordt verzocht.
4. Aansprakelijkheid
De wettelijke aansprakelijkheid berust bij de school waarop de leerling onderwijs ontvangt of de zorginstelling waar de leerling jeugdhulp ontvangt.
Partijen hebben hiertoe een deugdelijke verzekering afgesloten ten behoeve van de leerling.
5. Overdracht van middelen (voor externe leerlingen buiten de experimenteerregeling)
De SzM ontvangt een vergoeding voor de uitvoering van de begeleiding in onderwijs ter hoogte van:
€ 1940,92 |
Per maand |
6. Vervoer
- De stamschool bepaalt samen met de ouders of er een noodzaak is een beroep te doen op de regeling schoolvervoer of jeugdhulpvervoer van de gemeente.
- Indien dat het geval is, kan in een aantal situaties het benodigde vervoer niet passen binnen het gemeentelijk beleid. In dat geval zullen de stamschool en ouders zich inspannen om tot een passende oplossing te komen¹.
7. Klachten
In geval van klachten kunnen ouders contact opnemen met zowel de stamschool als de School zonder Muren. Beide partijen komen met ouders in onderling overleg tot een oplossing. Indien een oplossing niet gevonden wordt, informeert de stamschool ouders over eventuele mogelijke vervolgstappen.